Mener, bilerne er ubrugelige: Toyota sagsøgt af rasende kunder

Bil og motor

01/05/2024

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Kan du forstå dem?

Mange snakker om elbiler, og der kører da også flere og flere af dem rundt på de danske veje.

Et andet ben i ambitionen om at gøre biltrafikken mere miljøvenlig her imidlertid handlet om brintbiler - men hvis du ikke synes, du ser særligt mange af dem køre rundt i Danmark, er du ikke helt galt på den.

Ifølge Bilmagasinet blev den seneste private brintbil indregistreret i Danmark helt tilbage i januar 2022, og den indregistrering bragte det samlede antal private brintbiler op på 10.

Hivs vi tager erhvervskøretøjer med i regnestykket, lød den samlede brintbilspark i 2023 på 136 stk.

Men det er ikke kun herhjemme, brintbilerne ikke er slået igennem. Det samme gør sig gældende i USA, og her har Toyota nu fået et søgsmål på halsen på grund af de "ubrugelige biler".

Færre stationer

Modsat herhjemme er der stadig brintstationer tilbage i USA. Men der bliver stadig længere imellem dem.

Tilbage i februar meddelte Shell, at man lukker samtlige af sine brintstationer i Californien. Og det har gjort ejere af Toyota Mirai godt gale i skralden. Altså på Toyota.

Ejerne mener nemlig, at Toyota har solgt dem brintbiler, som nu er "ubrugelige" på grund af det svindende antal brintstationer.

Derfor har brintbilsejerne nu anlagt et gruppesøgsmål mod bilproducenten.

I en udtalelse sendt til InsideEVs erkender Toyota i USA, at der er et problem. Samtidig siger importøren dog, at ‘man arbejder tæt sammen med de ramte ejere for at finde en løsning’.

En del af løsningen er, ifølge Toyota, at bilisterne finder andre stationer rundt om i regionen - men da Californien dækker hele 423.970 km2 mod Danmarks samlede areal på 42.952 km2 kan det ikke ligefrem siges at være en holdbar løsning.

Bilerne kom aldrig

Planen herhjemme var, at brugere af brintpiler skulle kunne tanke deres biler på tværs af landet ved op mod 19 stationer fra i år.

De planer blev imidlertid skrottet i efteråret 2023. I stedet vil der ikke være en eneste brintstation i Danmark. Det skriver Energiwatch.

Det var energiselskabet Everfuel, der overtog de danske brintsattioner i 2020.

”Den grønne brintproduktion i Danmark er ikke klar endnu. Hverken elektrolysen, tankbilerne eller stationerne har været så modne som forventet, da vi skød vores ambitioner i gang. Kombineret med, at der slet ikke har været nogen volumen fra køretøjsproducenterne, har det gjort det svært at finde forretningsmodellen i at drive brintstationer,” sagde Everfuels adm. direktør, Jacob Krogsgaard, til Energiwatch i september 2023.

De eksisterende stationer er derfor blevet lukket, ligesom planerne om nye stationer er sat på pause.